Aktualności

Przyjazny gabinet stomatologiczny

01-09-2011

Centrum Implantologii i Ortodoncji Dentim clinic z Katowic opracowało przewodnik, ułatwiający wybór przyjaznego pacjentowi gabinetu. Wśród elementów, które wpływają na wybór gabinetu znalazły się zapach, personel, muzyka, a nawet UWAGA! to, czy gabinet jest na Facebooku!

 

Wbrew pozorom zapach i muzyka odgrywają tak samo ważną rolę w wyborze stomatologa, co wyposażenie gabinetu, zwłaszcza, jeśli pacjent stawia na komfort zabiegu lub ma złe wspomnienia z przeszłości. Dlatego stomatolodzy coraz więcej i chętniej inwestują w rozwój gabinetów i ich wizerunek.

- W ciągu 20 lat stomatologia rozwinęła się, ewoluując w kierunku komfortu pacjenta. Dziś podanie znieczulenia nie musi być bolesne, a w gabinecie nie towarzyszy nam nieprzyjemny zapach - mówi lek. stom. Wojciech Fąferko z katowickiego Dentim clinic.

Jak zatem znaleźć taki przyjazny nam gabinet? Oto parę wskazówek.

- Chcemy pokazać pacjentowi, na co powinien zwracać uwagę już od samego wejścia do gabinetu, a nawet już na etapie przeglądania internetu. Leczenie stomatologiczne dla wielu wciąż wiąże się ze strachem i oporem, dlatego ważne jest żeby wybrać dla siebie gabinet, w którym będziemy czuć się komfortowo i do którego będziemy wracać bez strachu - wyjaśnia stomatolog.

 

Zapach

Swąd borowania to nie perfumy. Z badań przeprowadzonych przez Dentim clinic w kwietniu 2009 roku przy okazji akcji edukacyjnej Stop dentofobii wynika, że aż 20% pacjentów ma negatywny stosunek do stomatologa właśnie z powodu zapachu.

- Potężny odsetek pacjentów zwraca uwagę na ten z pozoru błahy czynnik. Nieprzyjemny zapach gabinetu wielu pacjentów pamięta jeszcze z dzieciństwa. Wspominają często, że towarzyszy on im nawet parę dni po wyjściu z gabinetu - wspomina lek. stom. Wojciech Fąferko.

Na szczęście z tym problemem radzi sobie już coraz więcej gabinetów. Używanie nowoczesnych, bezzapachowych materiałów stomatologicznych, cyrkulacja powietrza plus aromaterapia robią swoje. Dziś wchodząc do gabinetu zamiast zapachu borowania wita nas cytryna, leśna polana, egzotyczna wanilia.

- U nas na przykład zmieniamy zapachy wraz z porami roku, a także w zależności od gabinetu dopasowujemy je do wystroju gabinetu i charakteru lekarza.

 

Wnętrze

Wszędobylskie kafelki, plakaty na zielonych ścianach? Niekoniecznie... Architekt, plastyk, dekorator wnętrz to dziś osoby niezbędne, kiedy decydujemy się przygotować własny gabinet stomatologiczny tak, aby był przyjazny dla odwiedzających go pacjentów. Dobrze zaprojektowane wnętrze, przypominające jednak wciąż wnętrze gabinetu sprawi, że pacjent będzie czuł się w nim komfortowo, a co najważniejsze będzie do niego wracał. Jaki jest, więc dziś idealny wizerunek wnętrza gabinetu stomatologicznego?

- Medycznie, ale miękko – tłumaczy Fąferko. - Chodzi o to, żeby połączyć te dwa kontrastujące ze sobą elementy. Bardziej istotne od wystroju nowoczesnego gabinetu, gdzie zawsze będą monitory, fotele i sprzęt medyczny jest to jak wygląda poczekalnia. Kluczowe jest tutaj światło, świeże cięte kwiaty. Pacjenci coraz częściej czekając na wizytę mogą poczytać świeżą prasę, porozmawiać z recepcjonistką, pooglądać slajdy z podróży lub skorzystać z laptopa z bezprzewodowym dostępem do internetu. To relaksuje.

 

Muzyka

Chillout i smooth jazz, ewentualnie zen pomogą w stresie. Skoro już mowa o relaksie, to nic tak dobrze nie robi przed wizytą u stomatologa jak... muzyka. I chociaż, póki co nikt nie wpadł na pomysł, żeby wydawać składankę stomatologiczną, to coraz więcej gabinetów stosuje muzyczne umilacze. Do najpopularniejszego repertuaru należy chillout i smooth jazz. Dziś, w co drugim gabinecie pacjenci przed wizytą słuchają muzyki albo radia.

- Stres przed wizytą plus cisza w poczekalni źle wpływają na pacjenta. Muzyka w poczekalni, a nawet podczas zabiegu, płynąca z głośnika albo słuchawek pozwala rozładować towarzyszące wizycie napięcie - przekonuje stomatolog.

 

Personel

Recepcjonistka lub recepcjonista najlepszą reklamą gabinetu. Wygląd, zapach i muzyka nie pomogą, jeśli za kontuarem recepcji spotkamy niemiłą osobę. Dziś personel placówki medycznej, kompetentny musi być zarówno w tematyce medycznej, jak w kontakcie z pacjentem.

- Pracownicy naszego gabinetu mają zawsze wcześniejszy kontakt z pacjentem, niż lekarze. To od nich w dużym stopniu zależy, czy pacjent będzie czuł się komfortowo w klinice - mówi Fąferko.

 

Wyposażenie i sprzęt medyczny

Czym pracuje dentysta? Chociaż to, co cieszy oko zapada nam najbardziej w pamięć, to nawet najlepsze wnętrze gabinetu nie będzie przyjazne pacjentowi, jeśli nie będzie w nim nowoczesnego sprzętu. Rynek oferuje dziś całą gamę rozwiązań, które nie tylko przyspieszają leczenie stomatologiczne, ale także sprawiają, że można minimalizować ból do zera. Im więcej takich gadżetów posiada gabinet – tym bardziej jest on nastawiony na komfort. Czego więc poszukiwać w gabinecie, jeśli nastawiamy się na komfortowe leczenie?

  • Coraz popularniejsze staje się , czyli komputerowe znieczulenie. W odróżnieniu od tradycyjnego, tutaj to komputer podaje środek znieczulający, tak precyzyjnie, że nie czujemy iniekcji.
  • Chcąc przyśpieszyć gojenie się ran, pacjenci wybierają leczenie z wykorzystaniem lasera biostymulacyjnego, którego wiązka światła pomaga w zabliźnianiu się ran i przyśpiesza ich gojenie.
  • Sedacja wziewna, czyli podanie podtlenku azotu w trakcie zabiegu. Lekki „odlot” sprawia, że pacjent zamiast się stresować zabiegiem, odpoczywa.
  • Dodatkowo pełne uzębienie można sobie zafundować podczas jednej wizyty w gabinecie. Wszystko dzięki implantom, wkręcanym do kości, na których mocowana jest proteza.

Nowoczesna stomatologia to medycyna przyjazna pacjentowi. Od lat inżynierowie, a także lekarze pracują nad tym, żeby minimalizować zarówno ból jak i stres pacjenta związany z wizytą u stomatologa.

 

Leczenie dzieci

Ważne jest podejście gabinetu do leczenia malucha. Tylko 10% gabinetów w Polsce przygotowanych jest na wizytę dzieci. To mało, zważywszy na fakt, że większość lęków przed dentystą - aż 45% ma swoją genezę w pierwszej wizycie. Na co wiec zwrócić uwagę, jeśli chcemy żeby nasze dziecko leczone było bez strachu?

- Na początek - wizyty adaptacyjne. Przypominają obwąchanie terenu - śmieje się Fąferko. - Zanim dziecko przyjdzie na wizytę, przychodzi z mamą poznać gabinet. Bawi się sprzętem, koloruje kolorowanki, ogląda bajki o zębowych wróżkach. Pokazujemy mu, jak będzie wyglądało leczenie. Przede wszystkim poznaje lekarza. Najważniejsze w tym jest zaufanie dziecka, a także podejście rodziców. Dziecko, które oswoi się z dentystą, nie będzie zestresowane - dodaje.

Ważna jest także sama wizyta. Dzieci podczas zabiegów mogą wybierać sobie kolory wypełnienia, podczas sedacji dostają zapachowe maseczki, a po wizycie odznakę dzielnego pogromcy próchnicy. I warto dodać, że większość zabiegów odbywa się przed TV, w którym lecą ulubione bajki malucha.

- To wszystko ma głębsze podłoże. Chodzi o wychowania pokolenia wolnego od dentofobii. Pacjent, który jako dziecko dobrze się czuł u dentysty, w przyszłości nie będzie się bał tutaj wracać, nawet na skomplikowane zabiegi - podsumowuje specjalista.

 

Kredytowanie leczenia

Czy gabinet oferuje kredyt na zęby? Już blisko tysiąc gabinetów w Polsce oferuje swoim pacjentom kredytowanie leczenia stomatologicznego. Dzięki współpracy gabinetu z bankiem pacjent ma szansę na leczenie, na które do tej pory nie było go stać. Kredyt większość gabinetów udziela od ręki, formalności załatwia się w rejestracji, gdzie wyliczane są raty i podpisywana umowa. Kredyty mają zwiększyć dostęp do leczenia implantologicznego i ortodontycznego, czyli tych zabiegów, które do tej pory zarezerwowane były tylko dla pacjentów o grubszym portfelu.

 

Kompleksowe leczenie

Dobrze leczyć się kompleksowo. A skoro już mamy, z czego zapłacić za leczenie, to najlepiej u stomatologa, który wyleczy nas kompleksowo.

- Jeśli dobrze czujemy się w jakimś gabinecie, pozostańmy w nim - apeluje Fąferko. - I nie chodzi tylko o nasze odczucia, a także o leczenie. Komfortowo jest leczyć się u stomatologa, który zna naszą historię leczenia, który wie, jakie rozwiązania zastosowano - wyjaśnia.

Dlatego, żeby nie zmuszać pacjenta do biegania po mieście do ortodonty, implantologa czy higienistki, część gabinetów w Polsce świadczy już usługi kompleksowo.

- Bywa, że leczą się u nas całe rodziny. Tata idzie na zabieg do implantologa, mama wybiela żeby, a córka ma zakładany aparat. Całość jest koordynowana przez lekarza stomatologa prowadzącego danego pacjenta. Tak jest wygodniej, kiedy wszyscy są pod opieką jednego specjalisty - dodaje stomatolog.

Ale to nie koniec udogodnień. Dziś oprócz leczenia, gabinety oferują także tomografię i RTG na miejscu. I choć takich gabinetów jest jak na lekarstwo – np. w województwie śląskim tylko dwa, to coraz więcej stomatologów planuje otworzyć swoje własne pracownie tomografii i RTG.

 

Gabinet w Sieci

Przyjazny pacjentowi gabinet to gabinet otwarty na kontakt z pacjentem, który możemy już poznać na etapie poszukiwań. Podstawą oczywiście jest strona internetowa, ale nie tylko. Dziś gabinety mają swoje profile na Facebooku, Blipie czy Twitterze, prowadzą blogi, na których doradzają i wrzucają filmiki na You Tube pokazując, co pacjenta czeka w gabinecie.

- Branża stomatologiczna dopiero jest przed wielkim boomem komunikacyjnym. Już dziś większość gabinetów komunikuje się z pacjentem przy pomocy newsletterów. W Dentim clinic poszliśmy o krok dalej i postawiliśmy na nieformalną komunikację na portalach społecznościowych. Na Blipie można np. zadać pytanie naszemu specjaliście, a na Facebooku organizujemy konkursy i zabawy z uśmiechem, rzecz jasna - mówi Fąferko.

Źródło: www.dentim.pl

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską

Zapisz się na newsletter

Podaj swój adres e-mail


 

Współpraca

KUPIĘ/ SPRZEDAM Sprzęt dentystyczny

Baza ofert pracy

Najnowsze oferty pracy:

© Dnimiast.pl

Wszystkie prawa zastrzeżone.